ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Πάρος,
13 Φεβρουαρίου 2017
ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ Αριθ.
πρωτ.: 1384
ΔΗΜΟΣ ΠΑΡΟΥΓΡΑΦΕΙΟ ΔΗΜΑΡΧΟΥ
Ταχ. Δ/νση: Παροικία Πάρου ΠΡΟΣ: 1. Σύλλογο Ενοικιαζομένων Δωματίων
Ταχ. Κώδικας: 84400 Πάρου-Αντιπάρου
«Μαντώ Μαυρογέννους)
Τηλέφωνο: 2284360129 2.
Σύλλογο Ενοικιαζομένων Δωματίων FAX: 22840-22078 Πάρου - Αντιπάρου «Ο Ποσειδώνας»
e.mail: grafeiodimarhou@paros.ΚΟΙΝ: l . Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος
Πάρου - Αντιπάρου
2. Ένωση Ξενοδόχων Πάρου - Αντιπάρου
3. ΚΤΕΛ Πάρου
4. Σύλλογο Ιδιοκτητών & οδηγών Taxi
Θέμα: Ενημέρωση για την πρόοδο ωρίμανσης του έργου "Νέος
Εμπορικός Λιμένα Πάρου στη Θέση Καμινάκι”
Σχετικά: l . Έγγραφό σας από 24.02.17 με θέμα «Master ΡΙαη
Λιμένα Παροικίας Πάρου>)
2. Έγγραφό σας από 07.02.2017 με θέμα «Εμπορικό Λιμάνι
Πάρου»
Σχετικά με την πρόοδο ωρίμανσης του έργου του θέματος και
τις σχετικές ενέργειες και πρωτοβουλίες του Δήμου Πάρου και του Δημοτικού
Λιμενικού Ταμείου Πάρου - Αντιπάρου, σας γνωρίζουμε -σε απάντηση του σχετικού
(2)- τα ακόλουθα:
Το συγκεκριμένο έργο, λόγω του χαρακτηρισμού του ως εθνικού
επιπέδου και του προϋπολογισμού δημοπράτησής του (άνω των 10.000.000€, πλέον
ΦΠΑ), δεν εντάσσεται στην αρμοδιότητα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου -
Αντιπάρου. Αρμόδιος φορέας ωρίμανσης και υλοποίησης είναι —μέχρι σήμερα- το
Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων (Υπ,Υ.Με.Δι.), το οποίο είχε
εκπονήσει αρχικώς (προ εικοσαετίας και πλέον) τη μελέτη "Προγραμματικό
Σχέδιο (Προκαταρκτική Έκθεση) Νέου Λιμένα Πάρου - Οριστική Μελέτη Έργων Α 'Φάσης
και συναφείς μελέτες". Στη μελέτη αυτή είχε προκριθεί ως καταλληλότερη
θέση του νέου λιμένα η βόρεια ακτή του όρμου Μώλος της Δημοτικής Κοινότητας
Αρχιλόχου, Δήμου Πάρου. Το έργο δεν προχώρησε εξαιτίας προσφυγής κατοίκων της
περιοχής στο Συμβούλιο της Επικρατείας και της σχετικής απόφασης που
ακολούθησε. Η συγκεκριμένη θέση (Μώλος) δεν έχει πλέον καμία προοπτική για τη
χωροθέτηση του έργου, δεδομένου μάλιστα ότι έχει κατοχυρωθεί νομικά ότι
βρίσκεται εντός υγροτοπικού συστήματος ενταγμένου στην κατηγορία των Μικρών
Νησιωτικών Υγροβιοτόπων με κωδικό Y422PAR004 (ΦΕΚ ΑΛΠ 229/19.06.2012).
Ως εναλλακτική θέση για την εγκατάσταση του Νέου Εμπορικού
Λιμένα Πάρου είχε προσδιορισθεί στην προαναφερόμενη μελέτη η θέση Καμινάκι, στη
Δημοτική Κοινότητα Μάρπησσας, Δήμου Πάρου.
Με την από 02.07.2013 Συμπληρωματική Σύμβαση μεταξύ της τ.
Διεύθυνσης Λιμενικών Έργων & Έργων Αεροδρομίων του Υπ.Υ.Με.Δι. και του
Γραφείου Μελετών ECOS ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Α.Ε. (σε σύμπραξη με το Γραφείο Μελετών
ΓΕΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ Ε.Π.Ε.), ανατέθηκε στο δεύτερο συμβαλλόμενο (Μελετητή) η εκπόνηση
του Προγραμματικού Σχεδίου (Master ΡΙαη) και των αναγκαίων υποστηρικτικών
μελετών για την ανάπτυξη του Νέου Εμπορικού Λιμένα Πάρου στη θέση Καμινάκι, με
κύριους στόχους:
•
τη μεταφορά στο νέο λιμένα των δραστηριοτήτων
ελλιμενισμού εμπορικών πλοίων και φορτοεκφόρτωσης χύδην εμπορευμάτων (καύσιμα,
προϊόντα λατομείου κλπ.) από το Λιμένα Πάρου (Παροικίας) στον οποίο σήμερα
εξυπηρετούνται, και
•
το σχεδιασμό της νέας λιμενικής εγκατάστασης,
ώστε να καλύπτονται με επάρκεια οι μελλοντικές ανάγκες διακίνησης εμπορευμάτων
από και προς την Πάρο, με βάση τις προβλέψεις ροών για την επόμενη 25ετία.
Σύμφωνα με την παρακολούθηση της προόδου του έργου από το
Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου Αντιπάρου και τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών
του Δήμου Πάρου, έχει υποβληθεί στο Υπ.Υ.Με.Δι., σε δύο φάσεις, το σύνολο των
παραδοτέων που προβλέπονται στη εν λόγω σύμβαση, συγκεκριμένα:
•
"Προβλέψεις Ροών και Σχεδιασμός
Προτεινόμενης Διάταξης Λιμένα", Νοέμβριος 2013,
•
"Τεχνική Έκθεση επί του Προγραμματικού
Σχεδίου", Οκτώβριος 2014,
•
"Προκαταρκτικός Προσδιορισμός
Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (Π.Π.Π.Α.)", Οκτώβριος 2014,
•
"Κυματική Μελέτη", Οκτώβριος 2014, και
•
"Ακτομηχανική Διερεύνηση", Οκτώβριος
2014.
Το κόστος κατασκευής του έργου εκτιμάται σύμφωνα με την
Προκαταρκτική Έκθεση, Οκτ. 2014, 15.200.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Στο
ποσό αυτό οποίο περιλαμβάνονται το κόστος των υπολοίπων σταδίων της μελέτης
(οριστική, εφαρμογής, ΜΠΕ κ.λπ.) εκτιμώμενο στο ποσό 313.000€ περίπου.
Με ενέργειες του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου -
Αντιπάρου, έγινε επίσης η προβλεπόμενη αυτοψία στη θαλάσσια περιοχή του έργου
από συνεργείο της αρμόδιας εφορείας εναλίων αρχαιοτήτων, και έχει εκδοθεί η σχετική θετική απόφαση (αρ. πρ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΕΕΑ/Ι4Ι Ι 93/84370/3295/
23.12. Ι 4).
Ο Δήμος Πάρου έχει εκφράσει κατ' επανάληψη προς την κεντρική
διοίκηση και τα αρμόδια υπουργεία:
•
το Υπ.Υ.Με.Δι. ως αρμόδιο για την υλοποίηση του
έργου, και
το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής
Πολιτικής (Υ.ΝΑ,Ν.Π.) ως αρμόδιο για τη εθνική λιμενική πολιτική και για τον
προγραμματισμό και την ιεράρχηση του σχεδιασμού και της ανάπτυξης των λιμένων
στη χώρα, το επιτακτικό αίτημα του συνόλου της τοπικής κοινωνίας, και
ιδιαιτέρως των κατοίκων της πόλης της Παροικιάς, για την κατά το δυνατόν
συντομότερη ολοκλήρωση της ωρίμανσης και της κατασκευής των έργων του νέου
λιμένα και τη μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων σε αυτό, διότι -εκτός από
τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό στην παροχή των λιμενικών υπηρεσιών- το
γεγονός αυτό:

•
θα προκαλέσει ουσιαστική αποσυμφόρηση του
οικισμού της Παροικιάς από οχλήσεις, οι οποίες είναι απολύτως ασύμβατες με τη
φυσιογνωμία του,
•
θα συμβάλει στην ανάδειξη της αισθητικής του και
στην αναβάθμιση της επισκεψιμότητάς του, και
[2]
•
θα ενισχύσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών της
Πάρου για την ευρύτερη περιοχής του Όρμου Παροικίας.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για το θέμα της υλοποίησης του
Νέου Εμπορικού Λιμένα, έχουν γίνει οι εξής ενέργειες:

•
Το θέμα έχει τεθεί από τον Δήμαρχο Πάρου προς
τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκο κατά την επίσκεψή του στην
Πάρο και τη σύσκεψη στο Δημαρχείο στις 14.08.2015, σε συνδυασμό με το αίτημα
χρηματοδότησης του έργου από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Νοτίου Αιγαίου
2014-2020 ή άλλους μηχανισμούς των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών & Επενδυτικών
Ταμείων.

•
Η υψηλή προτεραιότητα του έργου και η
αναγκαιότητα ένταξής στο σχέδιο εθνικής λιμενικής πολιτικής, έχει τεθεί επίσης
υπόψη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών
Επενδύσεων του Υ.ΝΑ.Ν.Π. κ. Χ. Λαμπρίδη, σε σύσκεψη στο Υ.ΝΑ.Ν.Π. στις
19.09.2016, από τον Δήμαρχο Πάρου και τον Πρόεδρο του
Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου - Αντιπάρου.



Η εκτέλεση δραστηριοτήτων εμπορικών πλοίων (φορτηγών,
δεξαμενοπλοίων και Ro-Ro) και φορτοεκφορτώσεων στις υφιστάμενες λιμενικές
εγκαταστάσεις, εξετάζεται επίσης στην υπό εκπόνησημελέτη "Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master
ΡΙαη) Λιμένα Πάρου", όπως έχει συμβατικά προβλεφθεί.
Στα υποβληθέντα παραδοτέα του Α' Σταδίου της μελέτης Master
ΡΙαη, η οποία έχει παραληφθεί από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου -
Αντιπάρου, επισημαίνεται -λαμβάνοντας υπόψη και τις εκτιμώμενες μελλοντικές
εμπορευματικές ροές- ότι:οι εμπορευματικές
δραστηριότητες, πλην αυτών της ακτοπλοΐας, είναι παντελώς ασύμβατες με τις
λειτουργίες τόσο του οικισμού και του παραλιακού μετώπου όσο και με αυτήν των
τουριστικών υπηρεσιών που παρέχονται από το λιμένα” (Τεχνική Έκθεση, σελ. 169),
καθώς επίση ο στρατηγικός στόχος είναι η
απεμπλοκή της εμπορευματικής δραστηριότητας από τις λοιπές χρήσεις του
υφιστάμενου λιμένα και από το παραλιακό μέτωπο της Παροικιάς” και
μακροπρόθεσμος στόχος είναι η
μεταφορά του εμπορικού λιμένα σε κατάλληλη θέση (π.χ. όπως προτείνει σχετική
μελέτη στη θέση Καμινάκι), εκτός προστατευόμενων οικισμών και με επαρκή οδική
σύνδεση” (Τεχνική Έκθεση, σελ. 171).

Σχετικά με τα ανωτέρω, έχει αναπτυχθεί με πρωτοβουλία του
Δήμου Πάρου διαβούλευση με τους φορείς της Πάρου και υποβολή προτάσεων, μετά
από την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης Master Plan από τη μελετητική
ομάδα στο Δημαρχείο Πάρου στις 10.01.2017.
Η μελέτη "Master Ραη", μετά την ολοκλήρωσή της -η
περαίωση του Β'Σταδίου της μελέτης προβλέπεται τον Ιούνιο 2017- θα υποβληθεί
στην Ε.Σ.Α.Λ. προς έγκριση. Επισημαίνεται ότι για την εκτέλεση λιμενικών έργων
καθώς και για κάθε αναγκαία παρέμβαση και δράση για την εξυπηρέτηση της
λειτουργικότητας και της ασφάλειας του λιμένα, απαιτείται προηγούμενη ένταξή
τους στο Master Plan, με απόφαση της Ε.Σ.Α.Λ.
Επίσης για το ζήτημα της χρηματοδότησης του έργου, σας
γνωρίζουμε ότι στην παρούσα φάση υπάρχει αδυναμία ένταξης στα Επιχειρησιακά
Προγράμματα του Ε.Σ.Π.Α. 2014-2029 και σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, του
συγκεκριμένου έργου, όπως και άλλων έργων που αφορούν τη δημιουργία, βελτίωση
και επέκταση των λιμενικών υποδομών της Πάρου -στο Λιμένα Παροικίας ή σε άλλες
θέσεις- διότι τα έργα αυτά δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο έργων του
εγκεκριμένου "Στρατηγικού Πλαισίου Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ)
2014-2025", που αποτελεί προϋπόθεση για την κατάθεση πρότασης
χρηματοδότησης. Ο Δήμος Πάρου θα επιδιώξει -με τη συνδρομή της Περιφέρειας
Νοτίου Αιγαίου- την εγγραφή έργων λιμενικών υποδομών της Πάρου στο ΣΠΕΜ
2014-2025 κατά την προβλεπόμενη αναθεώρησή του, που προβλέπεται το Νοέμβριο
2017.
Σημαντικό ανασταλτικό στοιχείο στην πρόοδο του έργου είναι
ότι παρά τις προσπάθειες που -όπως προαναφέρεται- έχουν καταβληθεί, δεν υπάρχει
από το Φορέα Υλοποίησης (Υπ.Υ.Με.Δι.) προγραμματισμός για την ανάθεση των
επόμενων σταδίων της μελέτης του έργου.
Η θέση του Δήμου Πάρου στην παρούσα κατάσταση στασιμότητας
του έργου, είναι να τηρηθούν σωρευτικά τα ακόλουθα:



Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω
πληροφορία, και επιβεβαιώνουμε ότι ο Δήμος Πάρου θα συνεχίσει να εργάζεται
εντατικά για την εξασφάλιση της τεχνικής, περιβαλλοντικής και χρηματοδοτικής
ωρίμανσης του έργου, το οποίο έχει υψηλή αναπτυξιακή προτεραιότητα για την
αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών της Πάρου και
κυρίως την αποφόρτιση του Λιμένα Παροικίας από τις δραστηριότητες που βαρύνουν
και την ανάδειξη του οικισμού και της ευρύτερης περιοχής του όρμου ως χώρου με
σημαντική πολιτιστική, αισθητική και περιβαλλοντική αξία.
Στην προσπάθεια αυτή αναμένουμε τις προτάσεις των συλλόγων
σας και των λοιπών τοπικών οικονομικών φορέων και οργανώσεων, ώστε με
συντονισμένες πρωτοβουλίες να αναγνωρισθεί από την κεντρική και περιφερειακή
διοίκηση η αναγκαιότητα του έργου και να τεθεί σε εφαρμογή -σε συνεργασία μαζί
της- ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα δράφεων για την επίτευξη του σημαντικού
αυτού κοινού μας στόχου.
(επισυνάπτονται όλα τα σχετικά έγγραφα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια θα γίνονται δεκτά μόνο με ελληνικούς χαρακτήρες