Μεγάλες ανατροπές στην ακτοπλοΐα φέρνει το 2017, καθώς από τη μια πλευρά οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου προσπαθούν με κάθε τρόπο να ενδυναμώσουν τη θέση τους τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό και από την άλλη τα μικρότερα ακτοπλοϊκά σχήματα “πασχίζουν” να διαφυλάξουν τα κεκτημένα τους στις γραμμές που ήδη εξυπηρετούν.
Ειδικότερα, τα στρατηγεία των τριών ισχυρότερων παικτών του κλάδου (ANEK LINES, Attica Group, MINOAN LINES), έχουν επιδοθεί –εδώ και αρκετό καιρό- σε έναν αγωνιώδη αγώνα δρόμου με στόχο την αποδυνάμωση των αντιπάλων τους, καθώς και την περαιτέρω ενίσχυση της θέσης τους στις εσωτερικές αλλά και στις διεθνείς γραμμές. Η “μητέρα των μαχών” -σήμερα- δίνεται για τον έλεγχο και την απόκτηση του 40,4% της Hellenic Seaways (HSW) που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς, γεγονός που θα ξεκαθαρίσει οριστικά το τοπίο, μεταξύ των 3 “μεγάλων”, ιδιαίτερα στη θάλασσα της Αδριατικής. Στόχος του ιταλικού κολοσσού Grimaldi Group είναι η απόλυτη επικράτηση του στην Αδριατική, καθώς με “όχημα” τις Μινωικές Γραμμές, επιδιώκει να αποκτήσει τον έλεγχο της HSW. Με τον τρόπο αυτό η ιταλική εταιρεία επιδιώκει να “βάλει πόδι” στο εσωτερικό και παράλληλα να ασκήσει έντονη πίεση στις ελληνικές εταιρείες με απώτερο στόχο τη σταδιακή υποχώρηση τους από τις γραμμές της Αδριατικής.
Σημειώνεται ότι οι Μινωικές Γραμμές έχουν αυξήσει σημαντικά το ποσοστό τους στην ελληνική εταιρεία (47%), επενδύοντας –μέχρι σήμερα- περί τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ προετοιμάζονται πυρετωδώς για την απόκτηση και του υπόλοιπου 40,4% που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία σημειωτέο αποτελεί και βασικό πιστωτή της ΑΝΕΚ LINES! Μένει να ξεκαθαριστεί το τελικό τίμημα, που αποτελεί και το “μήλο της έριδος” με την ιταλική εταιρεία, η οποία το θεωρεί ιδιαίτερα υψηλό με βάση τα οικονομικά μεγέθη της ελληνικής εταιρείας. Γεγονός, που αναγκάζει τον ιταλικό κολοσσό –έστω και προσωρινά- να αναδιπλωθεί, δίνοντας μερικές ακόμη “ανάσες” στη HSW.
Από την άλλη πλευρά οι συνεργαζόμενες, Attica Group και ANEK LINES, “ακονίζουν” τα ξίφη τους απέναντι στον κίνδυνο που έρχεται από δυσμάς, προκειμένου αφενός να περιφρουρήσουν τα “κεκτημένα” τους και αφετέρου να ενισχύσουν περαιτέρω τη θέση τους έναντι του βασικού ανταγωνιστή τους. Η μεταξύ τους συνεργασία που ξεκίνησε το 2011, έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επωφελής και για τα δυο μεγάλα σχήματα, τόσο στις γραμμές της Κρήτης, όσο και στην Αδριατική. Παράλληλα, με ένα τολμηρό άνοιγμα προς τη δυτική Μεσόγειο, μέσω της νεοσύστατης Africa Morocco Link, το Attica Group επιδιώκει να δραστηριοποιηθεί και εκτός των ελληνικών συνόρων, ενώ ήδη εκκρεμεί και η άρση των τελευταίων εμποδίων για την δραστηριοποίηση της ισχυρής ελληνικής εταιρείας και στη μακρινή Κούβα. Κινήσεις στρατηγικές που αναμφίβολα αναμένεται να συνδεθούν και με ανάλογες ναυπηγήσεις πλοίων στο εγγύς μέλλον.
Στο εσωτερικό τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα με τη θυγατρική BLUE STAR FERRIES να κυριαρχεί σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα και τη HSW να καταλαμβάνει τη μερίδα του λέοντος στο Βόρειο Αιγαίο με 3 μεγάλα πλοία, όπου τα δεδομένα όμως φαίνεται ότι αλλάζουν σημαντικά μετά τη δραστική μείωση των μεταναστευτικών ροών, καθώς και την αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Ήδη η μεγάλη εταιρεία προχώρησε σε αναδιαρθρώσεις των δρομολογίων της στην περιοχή και σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις της.
Παράλληλα, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προετοιμάζονται να υποδεχθούν αυξήσεις στα λειτουργικά κόστη τους, ενώ το τελικό χτύπημα αναμένεται να τους δώσει η πρόσφατη απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την υποχρεωτική μείωση τη εκπομπής θείου από το 3,5% στο 0,5%, αρχής γενομένης από το 2020. Γεγονός, που αναμένεται να εκτινάξει τις τιμές των ναύλων έως και 27%!
Στο εσωτερικό την έκπληξη φαίνεται να κάνουν οι αδελφοί Στεφάνου (Golden Star Ferries), που φέρονται να έχουν συμφωνήσει στην αγορά του ταχύπλοου monohul SPEEDRUNNER IV (4.465gt/2000) της Aegean Speed Lines (έναντι 7,5 εκατ. ευρώ), με στόχο να το δρομολογήσουν από Ραφήνα προς Ανατολικές Κυκλάδες. Πρόκειται για μια κίνηση ματ που ανάβει το φυτίλι του ανταγωνισμού στη Ραφήνα, καθώς δεν έχουν περάσει πάρα μόλις μερικές ημέρες από τότε που το Σ.Α.Σ. έδωσε “γη και ύδωρ” στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, εγκρίνοντας όλα τα δρομολόγια -13 ημερησίως- που ζήτησαν οι εταιρείες από το λιμάνι της Ραφήνας προς τις Κυκλάδες!
Η κίνηση αυτή αναμένεται να προκαλέσει αναμφίβολα μεγάλες ανατροπές στη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας, ενώ παράλληλα “γκρεμίζει” ξεκάθαρα κάθε γέφυρα συνεννόησης με τον βασικό ανταγωνιστή της γραμμής, τη FAST FERRIES. Το ενδιαφέρον, λοιπόν, εστιάζεται πλέον στη δυνατότητα των 2 βασικών παικτών της γραμμής να καταφέρουν να ανταπεξέλθουν και τελικά να αντέξουν στις έντονες πιέσεις που θα επακολουθήσουν την επερχόμενη θερινή σεζόν. Επιπλέον, θα πρέπει να αντισταθούν και στην πίεση που θα τους ασκηθεί από τις ήδη καταξιωμένες εταιρείες στο χώρο των ταχυπλόων, Sea Jets και HSW. Αν και η επενδυτική κίνηση της Golden Star Ferries, αφήνει να διαφανεί κάποιου είδους “συνεννόηση” με τις ανωτέρω εταιρείες.
Το σίγουρο είναι, ότι η εκρηκτική αυτή κατάσταση στο σύνολό της, που εν μέρει οφείλεται και στην φετινή οριακή άνοδο της κίνησης στο λιμάνι της Ραφήνας (10,5%), αναμένεται να φέρει σε πραγματικά δύσκολη θέση τους δυο βασικούς παίκτες που “κονταροχτυπιούνται” στη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας. Με τις όποιες συνέπειες αναμφίβολα να “πληρώνουν” οι νησιώτες της γραμμής!
Από την άλλη πλευρά, η πώληση του SPEEDRUNNER IV, αφήνει ένα μεγάλο ερωτηματικό για το μέλλον της Aegean Speed Lines στις Δυτικές Κυκλάδες. Ερωτηματικό που σύντομα θα απαντηθεί, καθώς η ανταγωνίστρια στη γραμμή ZANTE FERRIES προετοιμάζει πυρετωδώς το πλοίο της ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ (4.309gt/1990) προκειμένου να αναλάβει νέο ρόλο, πιθανότατα στα νησιά της περιοχής. Το πλοίο έχει οδηγηθεί στο Πέραμα, ενώ τις εργασίες μετασκευής του έχει ήδη αναλάβει η Τεχνική Ναυπηγική Μ.Ε.Π.Ε. Ο έντονος ανταγωνισμός στο Ιόνιο (Levante Ferries) φαίνεται ότι αλλάζει το στρατηγικό σχεδιασμό της ζακυνθινής εταιρείας, η οποία με την πώληση του εντυπωσιακού ταχύπλοου της σιφνέικης εταιρείας φαίνεται ότι ανοίγει για τα καλά την πόρτα της εισόδου της στις Δυτικές Κυκλάδες, με ένα μεγάλο, σύγχρονο και νεότερο συμβατικό πλοίο. Ένα
πλοίο που έχουν πραγματικά ανάγκη τα νησιά της συγκεκριμένης γραμμής!
nautilia
Ειδικότερα, τα στρατηγεία των τριών ισχυρότερων παικτών του κλάδου (ANEK LINES, Attica Group, MINOAN LINES), έχουν επιδοθεί –εδώ και αρκετό καιρό- σε έναν αγωνιώδη αγώνα δρόμου με στόχο την αποδυνάμωση των αντιπάλων τους, καθώς και την περαιτέρω ενίσχυση της θέσης τους στις εσωτερικές αλλά και στις διεθνείς γραμμές. Η “μητέρα των μαχών” -σήμερα- δίνεται για τον έλεγχο και την απόκτηση του 40,4% της Hellenic Seaways (HSW) που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς, γεγονός που θα ξεκαθαρίσει οριστικά το τοπίο, μεταξύ των 3 “μεγάλων”, ιδιαίτερα στη θάλασσα της Αδριατικής. Στόχος του ιταλικού κολοσσού Grimaldi Group είναι η απόλυτη επικράτηση του στην Αδριατική, καθώς με “όχημα” τις Μινωικές Γραμμές, επιδιώκει να αποκτήσει τον έλεγχο της HSW. Με τον τρόπο αυτό η ιταλική εταιρεία επιδιώκει να “βάλει πόδι” στο εσωτερικό και παράλληλα να ασκήσει έντονη πίεση στις ελληνικές εταιρείες με απώτερο στόχο τη σταδιακή υποχώρηση τους από τις γραμμές της Αδριατικής.
Σημειώνεται ότι οι Μινωικές Γραμμές έχουν αυξήσει σημαντικά το ποσοστό τους στην ελληνική εταιρεία (47%), επενδύοντας –μέχρι σήμερα- περί τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ προετοιμάζονται πυρετωδώς για την απόκτηση και του υπόλοιπου 40,4% που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία σημειωτέο αποτελεί και βασικό πιστωτή της ΑΝΕΚ LINES! Μένει να ξεκαθαριστεί το τελικό τίμημα, που αποτελεί και το “μήλο της έριδος” με την ιταλική εταιρεία, η οποία το θεωρεί ιδιαίτερα υψηλό με βάση τα οικονομικά μεγέθη της ελληνικής εταιρείας. Γεγονός, που αναγκάζει τον ιταλικό κολοσσό –έστω και προσωρινά- να αναδιπλωθεί, δίνοντας μερικές ακόμη “ανάσες” στη HSW.
Από την άλλη πλευρά οι συνεργαζόμενες, Attica Group και ANEK LINES, “ακονίζουν” τα ξίφη τους απέναντι στον κίνδυνο που έρχεται από δυσμάς, προκειμένου αφενός να περιφρουρήσουν τα “κεκτημένα” τους και αφετέρου να ενισχύσουν περαιτέρω τη θέση τους έναντι του βασικού ανταγωνιστή τους. Η μεταξύ τους συνεργασία που ξεκίνησε το 2011, έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επωφελής και για τα δυο μεγάλα σχήματα, τόσο στις γραμμές της Κρήτης, όσο και στην Αδριατική. Παράλληλα, με ένα τολμηρό άνοιγμα προς τη δυτική Μεσόγειο, μέσω της νεοσύστατης Africa Morocco Link, το Attica Group επιδιώκει να δραστηριοποιηθεί και εκτός των ελληνικών συνόρων, ενώ ήδη εκκρεμεί και η άρση των τελευταίων εμποδίων για την δραστηριοποίηση της ισχυρής ελληνικής εταιρείας και στη μακρινή Κούβα. Κινήσεις στρατηγικές που αναμφίβολα αναμένεται να συνδεθούν και με ανάλογες ναυπηγήσεις πλοίων στο εγγύς μέλλον.
Στο εσωτερικό τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα με τη θυγατρική BLUE STAR FERRIES να κυριαρχεί σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα και τη HSW να καταλαμβάνει τη μερίδα του λέοντος στο Βόρειο Αιγαίο με 3 μεγάλα πλοία, όπου τα δεδομένα όμως φαίνεται ότι αλλάζουν σημαντικά μετά τη δραστική μείωση των μεταναστευτικών ροών, καθώς και την αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Ήδη η μεγάλη εταιρεία προχώρησε σε αναδιαρθρώσεις των δρομολογίων της στην περιοχή και σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις της.
Παράλληλα, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προετοιμάζονται να υποδεχθούν αυξήσεις στα λειτουργικά κόστη τους, ενώ το τελικό χτύπημα αναμένεται να τους δώσει η πρόσφατη απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την υποχρεωτική μείωση τη εκπομπής θείου από το 3,5% στο 0,5%, αρχής γενομένης από το 2020. Γεγονός, που αναμένεται να εκτινάξει τις τιμές των ναύλων έως και 27%!
Στο εσωτερικό την έκπληξη φαίνεται να κάνουν οι αδελφοί Στεφάνου (Golden Star Ferries), που φέρονται να έχουν συμφωνήσει στην αγορά του ταχύπλοου monohul SPEEDRUNNER IV (4.465gt/2000) της Aegean Speed Lines (έναντι 7,5 εκατ. ευρώ), με στόχο να το δρομολογήσουν από Ραφήνα προς Ανατολικές Κυκλάδες. Πρόκειται για μια κίνηση ματ που ανάβει το φυτίλι του ανταγωνισμού στη Ραφήνα, καθώς δεν έχουν περάσει πάρα μόλις μερικές ημέρες από τότε που το Σ.Α.Σ. έδωσε “γη και ύδωρ” στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, εγκρίνοντας όλα τα δρομολόγια -13 ημερησίως- που ζήτησαν οι εταιρείες από το λιμάνι της Ραφήνας προς τις Κυκλάδες!
Η κίνηση αυτή αναμένεται να προκαλέσει αναμφίβολα μεγάλες ανατροπές στη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας, ενώ παράλληλα “γκρεμίζει” ξεκάθαρα κάθε γέφυρα συνεννόησης με τον βασικό ανταγωνιστή της γραμμής, τη FAST FERRIES. Το ενδιαφέρον, λοιπόν, εστιάζεται πλέον στη δυνατότητα των 2 βασικών παικτών της γραμμής να καταφέρουν να ανταπεξέλθουν και τελικά να αντέξουν στις έντονες πιέσεις που θα επακολουθήσουν την επερχόμενη θερινή σεζόν. Επιπλέον, θα πρέπει να αντισταθούν και στην πίεση που θα τους ασκηθεί από τις ήδη καταξιωμένες εταιρείες στο χώρο των ταχυπλόων, Sea Jets και HSW. Αν και η επενδυτική κίνηση της Golden Star Ferries, αφήνει να διαφανεί κάποιου είδους “συνεννόηση” με τις ανωτέρω εταιρείες.
Το σίγουρο είναι, ότι η εκρηκτική αυτή κατάσταση στο σύνολό της, που εν μέρει οφείλεται και στην φετινή οριακή άνοδο της κίνησης στο λιμάνι της Ραφήνας (10,5%), αναμένεται να φέρει σε πραγματικά δύσκολη θέση τους δυο βασικούς παίκτες που “κονταροχτυπιούνται” στη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας. Με τις όποιες συνέπειες αναμφίβολα να “πληρώνουν” οι νησιώτες της γραμμής!
Από την άλλη πλευρά, η πώληση του SPEEDRUNNER IV, αφήνει ένα μεγάλο ερωτηματικό για το μέλλον της Aegean Speed Lines στις Δυτικές Κυκλάδες. Ερωτηματικό που σύντομα θα απαντηθεί, καθώς η ανταγωνίστρια στη γραμμή ZANTE FERRIES προετοιμάζει πυρετωδώς το πλοίο της ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ (4.309gt/1990) προκειμένου να αναλάβει νέο ρόλο, πιθανότατα στα νησιά της περιοχής. Το πλοίο έχει οδηγηθεί στο Πέραμα, ενώ τις εργασίες μετασκευής του έχει ήδη αναλάβει η Τεχνική Ναυπηγική Μ.Ε.Π.Ε. Ο έντονος ανταγωνισμός στο Ιόνιο (Levante Ferries) φαίνεται ότι αλλάζει το στρατηγικό σχεδιασμό της ζακυνθινής εταιρείας, η οποία με την πώληση του εντυπωσιακού ταχύπλοου της σιφνέικης εταιρείας φαίνεται ότι ανοίγει για τα καλά την πόρτα της εισόδου της στις Δυτικές Κυκλάδες, με ένα μεγάλο, σύγχρονο και νεότερο συμβατικό πλοίο. Ένα
πλοίο που έχουν πραγματικά ανάγκη τα νησιά της συγκεκριμένης γραμμής!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια θα γίνονται δεκτά μόνο με ελληνικούς χαρακτήρες