«Μαχαίρι» στην κρατική χρηματοδότηση των κομμάτων, που μπορεί να φθάσει έως και το 50%, αλλά και αυστηρότερο πλαίσιο ελέγχου των οικονομικών τους, προωθεί η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια αποκατάστασης της εικόνας της πολιτικής και των πολιτικών που έχει τρωθεί καίρια τα τελευταία χρόνια, αλλά και ανάσχεσης, ενόψει ευρωεκλογών, της λεγόμενης «αντισυστημικής» ψήφου που κατευθύνεται πρωτίστως στη Χρυσή Αυγή.
Την περίοδο 2009 - 2010 το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης προς τα κόμματα, που διανέμεται με βάση τα εκλογικά τους ποσοστά, είχε φθάσει τα...
55 εκατ. ευρώ. Επειτα από διαδοχικές μειώσεις την τελευταία τριετία, έφθασε το 2013 τα 20 εκατομμύρια ευρώ και, όπως προαναφέρθηκε, πλέον συζητείται νέα μείωση, οπότε ενδεχομένως θα περιοριστεί ακόμη και στα 10 εκατ. ευρώ.
Η σχετική πρωτοβουλία, που κρίνεται πάντως και «ηθικά» επιβεβλημένη μετά τις γενικευμένες περικοπές μισθών, συντάξεων και κρατικών δαπανών την περίοδο της κρίσης, συζητήθηκε στη συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελο Βενιζέλο, την περασμένη Τετάρτη και θα εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αλλαγών για την ενίσχυση της διαφάνειας στον δημόσιο βίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σχετικές ανακοινώσεις, που θα συνδυαστούν και με τις κυβερνητικές προτάσεις για τη συνταγματική αναθεώρηση, θα παρουσιαστούν πριν από τις ευρωεκλογές, αλλά θα ψηφιστούν τον Ιούνιο.
Παράλληλα, όπως προαναφέρθηκε, με το προωθούμενο νομοθετικό πλαίσιο θα ενισχύεται και η διαφάνεια στα οικονομικά των κομμάτων, με πρόνοιες που παραπέμπουν στο «αμερικανικό μοντέλο». Τα τελευταία θα είναι εφ’ εξής υποχρεωμένα να δημοσιοποιούν τις πηγές χρηματοδότησής τους, όταν είναι ιδιώτες, ενώ θα υπάρξει και μηχανισμός ελέγχου των δαπανών τους. Επίσης, θα διαμορφωθεί «κώδικας δεοντολογίας» για υπουργούς και βουλευτές, ενώ θα ενισχυθούν ο ρόλος και οι αρμοδιότητες του Εθνικού Συντονιστή κατά της Διαφθοράς, θέση που κατέχει ο πρώην εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Ιωάννης Τέντες.
Ειδικότερα, σε σχέση με τα οικονομικά των κομμάτων θα προβλέπεται:
• Ο έλεγχος να μη γίνεται πλέον από την ίδια τη Βουλή, αλλά από ένα σώμα που θα περιλαμβάνει και δικαστικούς, με τους βουλευτές να μην είναι σε καμία περίπτωση η πλειοψηφία.
• Τα κόμματα θα υποχρεούνται να τηρούν βιβλία γ΄ κατηγορίας.
• Οι οικονομικές ενισχύσεις ιδιωτών προς τα κόμματα θα είναι ονομαστικές και δεν θα επιτρέπεται να υπερβαίνουν τις 50 χιλιάδες ευρώ.
Πάντως, οι περικοπές στην κρατική χρηματοδότηση προς τα κόμματα δεν γίνονται ερήμην της τρόικας, τουναντίον. Η αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου ετέθη στον τελευταίο κύκλο της διαπραγμάτευσης, ενώ οι εκπρόσωποι των δανειστών διατυπώνουν παγίως τη θέση ότι η «ροή» χρημάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τα κόμματα θα πρέπει να περιοριστεί δραστικά, εάν όχι να σταματήσει εντελώς. Επίσης, δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται πως η μείωση των κρατικών κονδυλίων προς τα κομματικά ταμεία θα πυροδοτήσει πολιτική ένταση με τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Η μάχη της Βουλής
Οπως προαναφέρθηκε, το νομοσχέδιο θα έλθει προς ψήφιση τον Ιούνιο. Επί του παρόντος, προτεραιότητα για τους κ. Σαμαρά και Βενιζέλο είναι η υπερψήφιση του νομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα για τις δόσεις των 11,9 δισ. ευρώ μέχρι τη Δευτέρα 31 του μηνός. Το συγκεκριμένο ορόσημο θεωρείται κρίσιμο, καθώς την επόμενη ημέρα θα συνεδριάσει –και μάλιστα στην Αθήνα– το Εurogroup, οπότε θα είναι δυνατή η λήψη απόφασης για την εκταμίευση των δόσεων και η Αθήνα θα έχει πλέον ένα «καθαρό» πολιτικό πεδίο μέχρι τη διπλή εκλογική αναμέτρηση των αυτοδιοικητικών εκλογών και των ευρωεκλογών. Μάλιστα, το οικονομικό επιτελείο ευελπιστεί πως αν τα προαπαιτούμενα έχουν ψηφιστεί μέχρι τη συνεδρίαση του Eurogroup, θα μειωθεί και ο αριθμός των δόσεων που θα καταβληθούν στην Ελλάδα.
Με βάση τον υφιστάμενο κυβερνητικό σχεδιασμό, που πάντως δεν αποκλείεται να ανατραπεί, όλα τα προαπαιτούμενα θα ψηφιστούν σε ένα νομοσχέδιο που θα συζητηθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και θα αποτελείται από δύο ή τρία άρθρα. Στο πρώτο άρθρο θα περιλαμβάνονται όλες οι φορολογικές ρυθμίσεις-διορθώσεις, όπως για παράδειγμα η ευνοϊκότερη διάταξη για τον φόρο υπεραξίας στα ακίνητα, στο δεύτερο οι μεταρρυθμίσεις του ΟΟΣΑ, περιλαμβανομένης της επίμαχης διάταξης για το γάλα, ενώ στο τρίτο η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Εάν επιλεγεί η λύση των δύο άρθρων, οι φορολογικές ρυθμίσεις και οι διατάξεις για τον ΟΟΣΑ θα ενοποιηθούν, ώστε να αποφευχθούν οι αλλεπάλληλες ψηφοφορίες.
Ούτως ή άλλως, οι ψηφοφορίες θα είναι «υψηλού ρίσκου» για τους κ. Σαμαρά και Βενιζέλο. Σε σχέση με το γάλα, υπάρχουν ήδη αντιδράσεις από βουλευτές της Ν.Δ., όπως οι κ. Μ. Χαρακόπουλος και Γ. Βλάχος και του ΠΑΣΟΚ, όπως οι κ. Γ. Μωραΐτης, Ν. Σηφουνάκης και Μ. Κασσής.
Επίσης, αναφορικά με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, στάση αναμονής τηρεί ο πρώην πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου.
Πάντως, σε σχέση με το γάλα το Μέγαρο Μαξίμου μεταδίδει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για βελτιωτικές κινήσεις. Σύμφωνα με κορυφαίο υπουργό, η συμφωνία με την τρόικα αποτελεί αποτέλεσμα συνολικής διαπραγμάτευσης, οπότε εάν αμφισβητηθούν πτυχές της, εκ των πραγμάτων παύει να ισχύει, ενώ υπενθυμίζεται αρμοδίως πως και το σχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών έχει επίσης συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους των δανειστών.
http://www.kathimerini.gr
http://www.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια θα γίνονται δεκτά μόνο με ελληνικούς χαρακτήρες