Pages

Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2014

Ο Κώστας Ν. Μπιζάς για τα Αιολικά Πάρκα στις Κυκλάδες



O κ. Κώστας Ν. Μπιζάς, Περιφερειακός Σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου της Περιφερειακής Ενότητας Πάρου - Αντιπάρου, με χθεσινή του επιστολή προς την Πρόεδρο, του Περιφερειακού Συμβουλίου γνωστοποιεί την έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων σε τέσσερα νησιά των Κυκλάδων. Αναλυτικά η επιστολή του κ. Μπιζά έχει ως εξής:


Πάρος 02/01/2014

ΠΡΟΣ:
ΠΡΟΕΔΡΟ Π.Σ. ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ κα. Ανδριάνα Μπαφίτη
ΚΟΙΝ.:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ κ. Ιωάννη Μαχαιρίδη
ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ κ. Γεώργιο Πουσσαίο
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΥ - ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ
ΔΗΜΟ ΠΑΡΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ Π.Ν.Α.
Μ.Μ.Ε.

ΘΕΜΑ: Έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων σε τέσσερα νησιά των Κυκλάδων.

Αξιότιμη κα. Πρόεδρε

Στις 23 Δεκεμβρίου 2013 ο Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γ. Μανιάτης (ΑΔΑ: ΒΛΓΓ0-Ε3Χ, α.π.172568) αποφάσισε να εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς Όρους για την κατασκευή και λειτουργία του έργου: «Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) συνολικής ισχύος 218,5 MW (95 Α/Γ) και των συνοδών σε αυτό έργων στα νησιά Νάξο, Πάρο, Τήνο, Άνδρο του Νομού Κυκλάδων και διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς 150 KV των Αιολικών Πάρκων με το ΚΥΤ Παλλήνης, Νομού Αττικής».

Σας υπενθυμίζω ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο είχε συζητήσει το σχετικό θέμα στις 9 Νοεμβρίου 2011.
Στο παραπάνω Περιφερειακό Συμβούλιο αφού λάβαμε υπόψη μας:

1ον) Τις παρακάτω θέσεις των Δήμων Νάξου, Πάρου, Άνδρου και Τήνου

Α. Ο Δήμος Νάξου με την υπ’ αρ. 303/2011 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου γνωμοδοτεί αρνητικά επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την εγκατάσταση στην νήσο Νάξο δυο αιολικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 68,2MW».

B. O Δήμος Πάρου με την υπ’ αριθμ.378/2011 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου ομόφωνα αποφάσισε:
α. Να εκφράσει την αντίθεση στην πρακτική της εγκατάστασης κάθε μορφής ΑΠΕ στην Ν. Πάρο, Ν. Κυκλάδων, χωρίς την σύμφωνη γνώμη του Δήμου Πάρου.
β. Να υπάρξει συντονισμένη συνεργασία με τους Δήμους Νάξου, Τήνου και Άνδρου επί του εν λόγω θέματος.
γ. Να διευρυνθεί από την Νομική Υπηρεσία του Δήμου η προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας κατά των διοικητικών πράξεων, όλων των περιπτώσεων εγκατάστασης ΑΠΕ στην Πάρο.
δ. Οργάνωση λαϊκής συνέλευσης για το θέμα των ΑΠΕ με συγκεκριμένη επιστημονική παρέμβαση
ε. Ευαισθητοποίηση Παριανού Λαού για την οργάνωση κινητοποιήσεων.

Γ. Ο Δήμος Τήνου με την υπ’ αριθμ. 246/2011απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου αποφάσισε ομόφωνα:
α. Γνωμοδοτεί αρνητικά στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) των έργων «Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας» των εταιρειών για την Τήνο «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΦΩΛΙΑ Α.Ε.» και «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΑΓΚΑΡΙΑ.Ε.», διότι τέθηκε στο Συμβούλιο αιφνιδιαστικά και χωρίς επαρκή ενημέρωση.
β. Καταθέτει τις παρακάτω απόψεις του, όσον αφορά την εγκατάσταση αιολικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Τήνο:
• Το Δημοτικό Συμβούλιο είναι υπέρ της Αιολικής ενέργειας και της εγκατάστασης των Αιολικών πάρκων στο νησί, με τις δικλείδες ασφαλείας που εκτίθενται κατωτέρω.
• Σε όποια απόφαση για εγκατάσταση αιολικών πάρκων, καθοριστική πρέπει να είναι η θετική άποψη του Δημοτικού Συμβουλίου.
• Να υπάρξουν αυστηρότεροι περιορισμοί όσον αφορά την φέρουσα ικανότητα του νησιού κα να εξεταστεί πλέον αυτό ως ένας ενιαίος Δήμος (από 1-1-2011), με νομοθετική τροποποίηση εφόσον απαιτηθεί και αφού ληφθεί υπόψη η ιδιαιτερότητα του νησιού ως έχοντος δεκάδες παραδοσιακούς οικισμούς και απαράμιλλης ομορφιάς ενδοχώρα, περί του οποίου υπάρχει και νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (από την υπόθεση της εγκατάστασης των πυλών και ιστών της ΔΕΗ). Επίσης, να επανεξεταστούν τα όρια των αποστάσεων από οικισμούς, επαρχιακό οδικό δίκτυο και τόπους που χρήζουν προστασίας.
• Να ζητηθεί η αναβολή της συζήτησης του άνω θέματος από το Περιφερειακό Συμβούλιο, λόγω ακριβώς των ανωτέρω λόγων αλλά και των απεργιακών κινητοποιήσεων που είναι σε εξέλιξη.
• Την σύσταση επιτροπής αποτελούμενη από όλους τους Προέδρους και τους εκπροσώπους των Τοπικών Συμβουλίων του Δήμου Τήνου και τους Δημοτικού Συμβούλους Νικηφόρο Δελασούδα, ως Πρόεδρο της Επιτροπής, Αντώνιο Ξενόπουλο, Φραγκίσκο Καγιώργη, Σίμο Ορφανό και Ηλία Τζαβελόπουλο, προκειμένου να καταθέσει στο Δημοτικό Συμβούλιο πρόταση για τις περιοχές στις οποίες ενδείκνυται, με βάση τα ανωτέρω κριτήρια, να πραγματοποιηθεί εγκατάσταση αιολικών πάρκων στην Τήνο.

Δ. Ο Δήμος Άνδρου με την υπ’ αριθμ. 205/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αποφάσισε ομόφωνα:
α. Γνωμοδοτεί αρνητικά για την κατασκευή των αιολικών πάρκων: «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΚΟΥΜΠΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΟΡΑΚΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΚΑΦΟΥΤΣΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΕΤΑΛΟ Α.Ε.» στην Άνδρο.
β. Να εκπονηθεί χωροταξική μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις της Ορνιθολογικής εταιρείας και άλλων επιστημόνων»

2ον) Την τοποθέτηση του Αναπληρωτή Προϊσταμένου της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού - Τμήμα Περιβάλλοντος κ. Βούρου Παναγιώτη ο οποίος ανέφερε τα εξής:

«Με το με αριθ. πρωτ. 67291/6298/23-09-2011 έγγραφο της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου διαβιβάστηκε στην υπηρεσία μας για γνωμοδότηση η ΜΠΕ του έργου του θέματος.
Κατόπιν εξέτασης του διαβιβασθέντος φακέλου ΜΠΕ των έργων: «Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) των εταιρειών: «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΣΚΟΥΜΠΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΟΡΑΚΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΚΑΦΟΥΤΣΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΕΤΑΛΟ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΒΟΥΡΛΑΣΑ.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΔΙΣΤΟΜΟΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΡΛΕΣ Α.Ε.»,«ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΤΡΟΥΜΠΟΥΛΑΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΦΩΛΙΑ Α.Ε.»,«ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΑΓΚΑΡΗ Α.Ε.», στα νησιά Νάξο, Πάρο, Τήνο και Άνδρο, συνολικής μέγιστης ισχύος παραγωγής 316,7 MW και εγκατεστημένης ισχύος 322MW», εισηγούμαστε αρνητικά για την έγκριση της εξεταζόμενης ΜΠΕ, για τους παρακάτω λόγους:

Υποέργο 1 (Υποέργο Άνδρου)
Α/Π Σκουμπί:
• Για το τμήμα στη θέση Σκουμπί που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α5 έως Α13, δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τον οικισμό Άνω Γαυρίου (μη οριοθετημένος - απαιτούμενη απόσταση μεγαλύτερη των 1000 μ.), κατά παράβαση του Πίνακα Δ του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).

Α/Π Γκοράκι και Α/Π Πέταλο:
• Ανεπαρκής εξέταση εναλλακτικών λύσεων ως προς τη δυνατότητα χωροθέτησης των αιολικών πάρκων εκτός περιοχών δικτύου NATURA 2000, Τόπους Κοινοτικής Σημασίας με κωδ. ΤΚΣ (SCI): GR4220001 και ζώνες Ειδικής Προστασίας με κωδ. ΖΕΠ (SPA): GR4220028.
• Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μέγιστη εποχικά ισχύς που απαιτείται για τα νησιά Τήνου και Άνδρου, που καλύπτονται ήδη από τη διασύνδεση με το εθνικό δίκτυο της ΔΕΗ, εκτιμάται στα 25 MW περίπου, ενώ ο ΑΣΠ Άνδρου που λειτουργεί εφεδρικά για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των δύο νησιών, έχει ονομαστική ισχύ περίπου 12MW. Πρόσφατα, αδειοδοτήθηκε ΑΣΠΗΕ, ισχύος 119,6MW στο νότιο τμήμα της Άνδρου.
Συνεπώς, η συνολική ισχύς των τεσσάρων προτεινόμενων αιολικών πάρκων
συνολικής παραγόμενης ενέργειας 137,9 MW, υπερβαίνει πολλαπλάσια τις ενεργειακές ανάγκες της νήσου Άνδρου. Θεωρούμε, για το συγκεκριμένο υποέργο, ότι το μέγεθος των εργασιών και επεμβάσεων που πρόκειται να πραγματοποιηθούν εντός Τόπων Κοινοτικής Σημασίας και Ζωνών Ειδικής Προστασίας του δικτύου NATURA 2000, καθώς και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τη μετατροπή μιας τόσο εκτεταμένης περιοχής του ευαίσθητου και μοναδικού νησιωτικού περιβάλλοντος σε μία εκβιομηχανισμένη περιοχή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, πέραν των τοπικών αναγκών, αντίκειται στις αρχές τις βιώσιμης ανάπτυξης, υπερβαίνει κατά πολύ τη φέρουσα ικανότητα του νησιού, επιβάλλοντας στο νησί ένα τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος, υπό τη μορφή εξωτερικότητας.
• Για την εγκατάσταση καθενός από τους πυλώνες των Α/Γ θα πρέπει να κατασκευαστούν πλατείες και νέες οδοποιίες συνολικού μήκους περίπου 19.529,73μ. που θα εξυπηρετούν και τα 4 υπό μελέτη Α/Π. Επομένως, είναι σαφές ότι πρόκειται για έργο μεγάλης τάξης μεγέθους και ότι η κατασκευή των προτεινόμενων Α/Π θα προκαλέσει πλήρη και βίαιη αλλαγή στη φυσιογνωμία της περιοχής.
• Επίσης, γίνεται χαρακτηρισμός των προς διάνοιξη οδών ως δασικών παρά την σαφή αναφορά της σκοπιμότητας διάνοιξης των συγκεκριμένων οδών για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Υποέργο 2 (Υποέργο Νάξου)
Α/Π Βούρλας:
• Για το δυτικό τμήμα στη θέση «Ξυλόκαστρο» που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α1 έως Α7, δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τον οικισμό Αγίου Θαλλέλαιου (μη-χαρακτηρισμένος και μη-οριοθετημένος οικισμός προ του έτους 1923), κατά παράβαση του Πίνακα Δ (λοιποί οικισμοί: απαιτούμενη απόσταση 500μ. από το κέντρο του οικισμού, προσαυξημένη κατά 500μ. και σε κάθε περίπτωση σε απόσταση μεγαλύτερη των 500μ. από την τελευταία κατοικία του οικισμού) του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).
• Για το ανατολικό τμήμα στη θέση «Βούρλας» που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α8 έως Α14,δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τον οριοθετημένο, παραδοσιακό οικισμό «Κουρουνοχώρι», κατά παράβαση του Πίνακα Δ (παραδοσιακοί οικισμοί: απαιτούμενη απόσταση 1.500μ. από το όριο του οικισμού) του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).
• Κατά παράβαση του Πίνακα ΣΤ του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008), για το ανατολικό τμήμα στη θέση «Βούρλας» που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α8 έως Α14, δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από το υφιστάμενο λατομείο αδρανών υλικών (της εταιρείας ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΗ ΝΑΞΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ – ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ Ο.Ε.), για το οποίο έχει εκδοθεί και ισχύει η υπ’ αρ. πρωτ. 9938/20-7-2005 Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
• Εντός της ζώνης των 45dB υφίστανται αρκετά κτίσματα στο δυτικό κλάδο του Α/Π Βούρλας (ορισμένα κτίσματα βρίσκονται πλησίον της προτεινόμενης θέσης εγκατάστασης της Α/Γ1), καθώς και δύο κτίσματα στον ανατολικό κλάδο του Α/Π Βούρλας. Στην υποβληθείσα Μ.Π.Ε., δεν αναφέρεται ποια είναι η χρήση των συγκεκριμένων κτισμάτων, με αποτέλεσμα να μην καθίσταται δυνατή η εκτίμηση της Υπηρεσίας μας σχετικά με το αν τηρείται ή όχι το κριτήριο εξασφάλισης ελάχιστου επιπέδου θορύβου μικρότερου από 45dB από μεμονωμένες, νομίμως υφιστάμενες κατοικίες (Πίνακας Δ Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828/ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
Α/Π Δίστομος:
• Ανεπαρκής εξέταση εναλλακτικών λύσεων ως προς τη δυνατότητα χωροθέτησης του αιολικού πάρκου εκτός περιοχών δικτύου NATURA 2000 και εκτός ορίων της Σημαντικής Περιοχής για τα Πουλιά με κωδικό: GR154 και ονομασία: «Όρη Δίας,Μαυροβούνι και Κόρωνος».
• Ενδεχόμενη ύπαρξη κινδύνου για το είδος ορνιθοπανίδας Gypsfulvus (όρνιο),κυρίως στο τμήμα στη θέση «Καβαλλάρη» που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α1 έως Α12.
• Συνολικά για Α/Π Δίστομος και Α/Π Βούρλας:
H συνολική παραγόμενη ισχύς (68,2 MW) των δύο προτεινόμενων αιολικών πάρκων υπερβαίνει τις ενεργειακές ανάγκες της νήσου Νάξου. Για το συγκεκριμένο υποέργο θεωρούμε ότι το μέγεθος των εργασιών και επεμβάσεων που πρόκειται να πραγματοποιηθούν, καθώς και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τη μετατροπή μιας τόσο εκτεταμένης περιοχής του ευαίσθητου και μοναδικού νησιωτικού περιβάλλοντος σε μία εκβιομηχανισμένη περιοχή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, πέραν των τοπικών αναγκών, αντίκειται στις αρχές τις βιώσιμης ανάπτυξης, επιβάλλοντας στο νησί ένα τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος, υπό τη μορφή εξωτερικότητας. Για την εγκατάσταση των αιολικών πάρκων, σύμφωνα με την υποβληθείσα Μ.Π.Ε., θα πρέπει να γίνει διάνοιξη νέας οδοποιίας συνολικού μήκους 22km περίπου. Επομένως, είναι σαφές ότι πρόκειται για έργο μεγάλης τάξης μεγέθους και η κατασκευή των προτεινόμενων Α/Π θα προκαλέσει πλήρη και βίαιη αλλαγή στη φυσιογνωμία της νήσου Νάξου.

Υποέργο 3 (Υποέργο Πάρου)
Α/Π Γούρλες:
• Για το δυτικό τμήμα στη θέση «Ράχες», που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α9 έως και Α12και βρίσκεται βορειοανατολικά του παραδοσιακού οικισμού «Μαράθι» Δ.Δ. Κώστου (Π.Δ./17-6-88 ΦΕΚ 504/Δ/14-7-88), δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις κατά παράβαση του Πίνακα Δ (παραδοσιακοί οικισμοί: απαιτούμενη απόσταση 1.500μ.επακριβώς, από το όριο του οικισμού) του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
• Ενδεχόμενη ύπαρξη κινδύνου για το είδος ορνιθοπανίδας Hieraaetus Faciatus (Σπιζαετός), κυρίως στη περιοχή «Στρούμπουλας».
• Όπως προκύπτει από την εξέταση της Μελέτης για την κατασκευή, εγκατάσταση και λειτουργία των 2 Α/Π θα πρέπει να προηγηθεί η βελτίωση υφιστάμενων αγροτικών οδών, καθώς και η κατασκευή νέων οδών. Σε ό,τι αφορά στη βελτίωση, διαπλάτυνση κ.λπ. των υφιστάμενων αγροτικών οδών, αυτή δύναται να πραγματοποιηθεί μόνον εφόσον αποδειχθεί ότι οι οδοί αυτές έχουν διανοιχτεί με νόμιμο τρόπο, προϋφίστανται δηλαδή νομίμως.

Υποέργο 4 (Υποέργο Τήνου)
Α/Π Φωλιά:
• Για το τμήμα στη θέση Πατέλες που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α7 έως Α10, δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από τους οικισμούς Μαμάδο (μηοριοθετημένος - απαιτούμενη απόσταση μεγαλύτερη των 1000 μ.) και Μαρλά (παραδοσιακός μη οριοθετημένος - απαιτούμενη απόσταση μεγαλύτερη των 2000μ.), κατά παράβαση του Πίνακα Δ του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
• Για το τμήμα στη θέση Πατέλες που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α7 έως Α10, δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από υφιστάμενο λατομείο μαρμάρου (της εταιρείας ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ & ΣΙΑ Ο.Ε.), κατά παράβαση του Πίνακα ΣΤ του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464/Β/3.12.2008).
Α/Π Γκαγκάρη:
• Για το τμήμα στη θέση Ανώγεια που περιλαμβάνει τις Α/Γ Α4 έως Α11, δεν τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις από την ακτή κολύμβησης του Αγ. Ρωμανού η οποία περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα παρακολούθησης της ποιότητας νερών κολύμβησης (με κωδικό GR4220060182061301) που συντονίζεται από το ΥΠΕΚΑ, κατά παράβαση του Πίνακα B του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ2464/Β/3.12.2008).
Γενικές παρατηρήσεις:
• Σε κάθε περίπτωση και σε ό,τι αφορά τη βελτίωση, διαπλάτυνση κ.λπ. των υφιστάμενων αγροτικών οδών αυτή δύναται να πραγματοποιηθεί μόνον εφόσον αποδειχθεί ότι οι οδοί αυτές έχουν διανοιχθεί με νόμιμο τρόπο και προϋφίστανται νομίμως. Όπως έχει διατυπωθεί από το υπ. αριθμό 15205/26-5-2003 έγγραφο της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΧΩΔΕ, νομίμως διανοιγμένες οδοί σε εκτός σχεδίου περιοχές θεωρούνται μόνον:
• οι εθνικές οδοί
• οι επαρχιακές οδοί
• οι δημοτικές ή κοινοτικές οδοί που έχουν αναγνωρισθεί με απόφαση Νομάρχη
• οι αγροτικές οδοί που αποδεικνύεται βάσει συμβολαίου ότι προϋφίστανται της 16-4-1924 κ.λπ. Από την εξέταση της μελέτης ωστόσο, δεν προκύπτει η νομιμότητα του συνόλου των υφιστάμενων οδών.
• Σε ότι αφορά στις νέες χαράξεις δεν γίνεται εκτενής αναφορά στη πιθανή σύγκρουση χρήσεων με ήδη υφιστάμενες (διέλευση μέσω αγροτοκτηνοτροφικών εκτάσεων, λατομικών περιοχών κ.α.) καθώς και στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τη διάνοιξη και τη μετέπειτα χρήση (η κοινή χρήση πρέπει να αποκλειστεί) και αποκατάσταση δεδομένου ότι μέρος αυτών βρίσκονται εντός δασικών περιοχών και περιοχών του δικτύου NATURA.
• Επίσης δεν γίνεται αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας απομάκρυνσης και διαχείρισης του εξοπλισμού μετά το τέλος ζωής του πάρκου καθώς και της αποκατάστασης της περιοχής με δεδομένο το μέγεθος του την κατάσταση του, το είδος των εξαρτημάτων του και τα φυσικά χαρακτηριστικά των περιοχών εγκατάστασης.
• Τέλος δεν αναφέρονται εκτενώς έως καθόλου οι επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον από την πόντιση των καλωδίων των δύο Γραμμών Μεταφοράς Υψηλής Τάσης με τα οποία θα διασυνδεθούν μέσω ανεξάρτητης υποθαλάσσιας σύνδεσης τα Αιολικά Πάρκα. Μάλιστα οι επιπτώσεις αυτές διαφοροποιούνται και από το αν οι γραμμές αφορούν τη μεταφορά συνεχούς ή εναλλασσόμενου ρεύματος. Σε κάθε περίπτωση εκτιμάται ότι θα πρέπει να συνοδεύει τη μελέτη μία ικανοποιητική περιγραφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τα σημεία που θα διέρθουν οι γραμμές μεταφοράς καθώς οι επιπτώσεις αυτών από τη πόντιση και λειτουργία τους σε συνάρτηση και με παράλληλες δραστηριότητες που αναπτύσσονται στη κάθε περιοχή όπως η αλιεία».

Μετά από διαλογική συζήτηση μεταξύ των μελών του περιφερειακού συμβουλίου ΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, στις 9.11.2011, αποφάσισε τα παρακάτω:

1. Γνωμοδοτεί αρνητικά σύμφωνα με την εισήγηση της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Περιφέρειας για την συγκεκριμένη επένδυση «Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) των εταιρειών: «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΚΟΥΜΠΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΟΡΑΚΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΚΑΦΟΥΤΣΙ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΕΤΑΛΟ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟΠΑΡΚΟ ΒΟΥΡΛΑΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΔΙΣΤΟΜΟΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟΓΟΥΡΛΕΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΤΡΟΥΜΠΟΥΛΑΣ Α.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΦΩΛΙΑΑ.Ε.», «ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΚΑΓΚΑΡΗ Α.Ε.», στα νησιά Νάξο, Πάρο, Τήνο και Άνδρο, συνολικής μέγιστης ισχύος παραγωγής 316,7 MW και εγκατεστημένης ισχύος 322 MW».
2. Τάσσεται υπέρ της αξιοποίησης και της ανάπτυξης των ΑΠΕ στα νησιά ώστε να καλυφθούν οι τοπικές ενεργειακές ανάγκες με δημιουργία πλεονάσματος για την κάλυψη μελλοντικών αναγκών ενδεχόμενης αύξησης πληθυσμού. Αναγνωρίζει επίσης ότι το υψηλό αιολικό δυναμικό των νησιών μπορεί να αξιοποιηθεί, ώστε να παραχθεί ενέργεια για διάθεση σε ελλειμματικές περιοχές της χώρας και κάλυψη των εθνικών στόχων για διείσδυση των ΑΠΕ κατά 20% στη συνολική παραγωγή ενέργειας έως το 2020. Θεωρεί παράλληλα ότι είναι αδύνατη, τεχνολογικά και ποσοτικά, η επίτευξη των στόχων αυτών μόνο με εξοικονόμηση ενέργειας, ή μόνο με μικρά αιολικά ή μόνο με φωτοβολταϊκά. Στα πλαίσια αυτά, η τοποθέτηση ανεμογεννητριών και αιολικών πάρκων στα νησιά με τη διασύνδεσή τους μέσω υποβρύχιου καλωδίου είναι απαραίτητη. Τα συστήματα αυτά μετά από ουσιαστικό διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες και με τρόπο και σχήματα που θα εξυπηρετούν ένα οικολογικό μοντέλο παραγωγής ενέργειας, δηλαδή θα σέβονται το νησιωτικό χώρο, θα μεγιστοποιούν το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος για τις τοπικές κοινωνίες, θα προσφέρουν θέσεις απασχόλησης στους νησιώτες και ιδιαίτερα τους νέους, θα ενδυναμώσουν το ρόλο των τοπικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων του Ν Αιγαίου σε θέματα παραγωγής μέρους της τεχνολογίας και παροχής μέρους των αναγκαίων υπηρεσιών που απαιτούνται, συμπεριλαμβανομένης και της συντήρησης και θα συνεισφέρουν στην εθνική οικονομία μέσω της κατασκευής μέρους του εξοπλισμού από ελληνικές βιομηχανίες.
3. Την εκπόνηση Ενεργειακού Σχεδιασμού εγκατάστασης ΑΠΕ στο Νότιο Αιγαίο μέσω της αξιοποίησης του συνόλου των υφιστάμενων τεχνικών και χωρικών δεδομένων (ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, κ.ά.) για το κάθε νησί και της διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες. Τίθεται ως στόχος η εκπόνηση και έγκριση του να έχει ολοκληρωθεί εντός του 1ου τριμήνου του 2012 και να αποτελέσει τη βάση χωροθέτησης για τις ΑΠΕ στη λογική της κοινωνικής συνεννόησης και της ωφέλειας των τοπικών κοινωνιών, του περιβάλλοντος και του τόπου συνολικά.
Επειδή το Δίκτυο Αειφορίας νήσων Αιγαίου «ΔΑΦΝΗ» έχει ήδη εκπονήσει το στρατηγικό σχεδιασμό ΑΠΕ στα νησιά του Αιγαίου προτείνεται η ανάθεση του ενεργειακού σχεδιασμού στο ΔΑΦΝΗ με ορίζοντα που αναφέρεται συνεκτιμώντας και τις θέσεις των ΟΤΑ.
4. Τη δημιουργία μίας επιτροπής μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου προκειμένου να φέρει σε διάστημα 2 μηνών, εισήγηση για την εμπειρία «συμμετοχικών εταιριών ευρείας μετοχικής βάσης», τις δυνατότητες προώθησής τους στο Ν Αιγαίο καθώς και τις πηγές χρηματοδότησης και επενδύσεων που απαιτούνται. Η επιτροπή θα πρέπει να συνεργαστεί με την υπό εξέλιξη πρωτοβουλία στη Σίφνο σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Κυκλάδων κι άλλους φορείς.

Επίσης κα Πρόεδρε, Σας υπενθυμίζω...

...ότι στις 19 Οκτωβρίου2013 το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφάσισε την έγκριση Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την υλοποίηση του έργου «Εξειδίκευση του χωρικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη και χωροθέτηση αιολικών εγκαταστάσεων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου».
Δυστυχώς πριν ολοκληρωθεί η παραπάνω μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (διάρκεια 6 μήνες) και παρόλο ότι υπάρχουν αρνητικές γνωμοδοτήσεις από τις τοπικές αυτοδιοικήσεις των νησιών μας, το Αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος παρακάμπτει την βούληση των τοπικών κοινωνιών και εγκρίνει την εγκατάσταση των συγκεκριμένων αιολικών πάρκων στα νησιά μας.
Δυστυχώς κάποιοι καρεκλοκένταυροι της Αθήνας συνεχίζουν να μας αγνοούν επιδεικτικά. Δεν νοιάζονται για την προστασία του νησιώτικου τοπίου, δεν ενδιαφέρονται για τις επιπτώσεις που θα έχει η λειτουργία των αιολικών πάρκων στο περιβάλλον και τις τουριστικές επιχειρήσεις των νησιών μας αλλά κόπτονται για τα συμφέροντα συγκεκριμένων επιχειρηματικών ομίλων που θα καρπωθούν τα οικονομικά οφέλη από τις παραπάνω επενδύσεις.

Κα Πρόεδρε, Σας προτείνω
α) να ζητήσετε από τις τοπικές αυτοδιοικήσεις των παραπάνω νησιών να σας καταθέσουν τις προτάσεις τους για το σχετικό θέμα ώστε να σταματήσουμε την επερχόμενη καταστροφή η οποία θα επιφέρει δυσβάσταχτες συνέπειες στα νησιά μας.
β) να διευρυνθεί από την Νομική Υπηρεσία της Περιφέρειας η προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας κατά των διοικητικών πράξεων, όλων των περιπτώσεων εγκατάστασης ΑΠΕ στα νησιά μας.
γ) να ζητηθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος η ανάκληση της απόφασης (ΑΔΑ: ΒΛΓΓ0-Ε3Χ, α.π.172568 / 23.12.2013) μέχρι να ολοκληρωθεί και εγκριθεί η σχετική μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με την προϋπόθεση ότι:
α) θα συνθέσει τις προτάσεις των τοπικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης 1ου και 2ου βαθμού, που θα προκύψουν από τις διαβουλεύσεις, για τα αναγκαία μέτρα και ρυθμίσεις με στόχο την προστασία του τοπίου από την ανάπτυξη των αιολικών πάρκων
β) θα προσκομίσει επιστημονικά στοιχεία για την «φέρουσα ικανότητα» όλων των νησιών της Περιφέρειας και
γ) θα προβεί σε προτάσεις θεσμοθέτησης προς την αρμόδια αρχή (ΥΠΕΚΑ).

Με εκτίμηση

Κώστας Ν. Μπιζάς
Περιφερειακός Σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια θα γίνονται δεκτά μόνο με ελληνικούς χαρακτήρες